Del 6, sista

Tisdag
Dagen hade kommit då jag skulle åka hem. La Rochelle hette staden. Därifrån skulle jag ta tåg. Upp till Stockholm

Från La Rochelle tre timmars tåg till Paris. Där åt jag lunch med Ninie.

Hon hjälpte mig till tåget som skulle ta mig till Köln.

Jag kom till Köln runt 22. Drifrån skulle jag ta nattåget till Köpenhamn.
Köln var obehagligt. Men det visade sig att alla normal-looking människor stod där min vagn skulle hamna på perongen. Alla där skulle till Köpenhamn. Jag kom till min kupé (jag fick åka kupé!!) denna delade jag med en indier som var businessman och tillverkade hästsadlar "You know horses? I make the saddles" Och även en ung, ambitiös, filosofisk och udda dansk kille. Vi pratade mycket. Det var en rktigt trevlig upplevelse att åka det nattåget. Hamnade med rätt människor och jag lyckades somna. Vi släckte i kupén och låg och tittade ut på alla tyska bostäder sm for förbi utanför.
När vi vi vaknade på morgonen gjorde vi det av en inspektör som bad om pass. Då var vi i danmark. I kupén bredvid hröde man halva meningar och man förstod att något inte var OK med resenärens pass/biljett. När jag kom ut från toaletten vid nästa station stod en mörkhyad tjej med en liten väska och grät på perongen. Hon var helt själv. Utkastad och tvingad att klara sig på egen hand nu.

Dansken och indiern klev av i samma stad. Fyra timmar innan jag skulle av. Så jag fick roa mig med musik, p3 dokumentär, Cosmopolitanläsning....
Sen från danmark tog jag mig till Malmö och från Malmö åkte jag ett hederligt SJtåg. På den sträckan tappade jag dock min iPod.

Mamma, pappa och C-M stannade kryssningen ut. Det skulle jag också gjort ju om jag inte ville hem för min dansföreställning.
Jag mmissade bla detta:

Galley Lunch. En enorm buffé uppdukad i köket. ÅH vad jag hade älskat det.

Nån fransk stad med ebb.

Jag missade mammas födelsedag då de kom in med tårta och sjöng för henne.

Så charmiga allihopa.

Jag var nöjd med en vecka. Hemlängtan var för stor och längtan efter fast mark var ckså påtaglig.
Dansföreställningen var ju sjukt rolig så jag är glad att jag klev av båten efter en vecka helt enkelt.

Del 5

Söndag
Bordeaux! Staden alla pratar så gott om.
Vi åt lunch på båten, BBQ. Och sen gick jag in o promenerade i staden.

Alla stans invånare var ute, längs kanalen. Här är en rätt känd vattenyta- det ser ut som man går på vattnet. Ett vanligt vykortsmotiv märkte vi. Jag fotade mitt eget.
Jag såg en coooool grupp om 5 tjejer dansa Dance hall inför folk på trottoaren. I wanna!

Frän spårvagn.
Jag gick in mot stan, där var det ÖDE. Allt var stängt, inga människor på gatorna.

"Rock the boat" Händer en gång per kryssning. Då är det BBQ buffé och dessert buffé och livemusik, show och dansgolv.
Det var SÅ mysigt. SÅ skönt att njuta av mate när vi låg vid kajen, låg stilla. Bror CM hade kommit med flyget. Han, jag, mamma, pappa, Stina och Doc Ravi hade reserverat ett bord. Servisen var total. Moïse var runt oss tillsammans med massa andra.
De på scenen sjöng Edith Piaf. Jag och Stina hittade varann och pratade massa Piaf, vi pratade om filmen om henne och vi sa vilka favoritlåtar vi hade. Vi njöt lite mer än andra tror jag.

Doc och Stina

Njutbart

Så här såg det ut, vi satt borta vid trappan.

Nej jag var inte så pangers som jag ser ut. Vi alla lyssnar intensivt.

Alla instämmer om att damerna här närmast båda liknar någon drottning... Minns inte vilken dock. De hade alltid näsan i vädret.

Showtime. Till vä Cruise Director, i mitten någon av kapten-teamet och till hö en entertainer

De dansade.

I aktern

YYYYYYYYYYYYYYYYYY M C A!
Det var skoj. Jag skrattade.

Måndag

Shopping. Jag kom tillbaka till båten med 4 Beatles-pins och en klänning.

Del 4

Lördag
Nog låg vi stilla, men inte vid en kaj. Utan vi låg för ankare.
Jag hade beställt frukost till mitt rum. Men innan den hann ringa på dörren ringde pappa. Pappa, inte mamma?
"Hej. Jo mammas höft har luxerat." Han var så lugn på rösten att jag också höll mig lugn. jag sa OKEJ, jag lägger mig och vilar lite till. Det gjorde jag, min frukost kom och jag hade ju inte världens aptit direkt. Men jag åt och tittade ut genom fönstret.
ps. Luxerad höft innebär att den hoppat ur led. Jag har röntgenbilder här, de är inte vackra. Mamma har en gång opererat sin höft och se ndess har den hoppat ur led en gång och nu ännu en gång då då. Det gör fruktansvärt ont. Och händer när man sätter sig på huk eller på en för låg toasits.

Jag gick till pappa. Anna Stina som jobbar som sjuksköterska som sagt fick ta hand om mamma tillsammans med båtens Doc. Efter några timmar kom Stina till oss och berättade att dom inte kune göra något på båten- utan skulle behöva ta henne in till land. DRAMA! Det var väldigt spänt, läskigt och obehagligt. De skulle ringa in sjukhusfolk från land som skulle ta sig till båten med en liten  sjukhusbåt, sen skulle de söva ner mamma och hon blev trött och borta... de skulle packa in henne i en bår och lyfta och utsätta henne för smärta... Jag vankade korridoren fram och tillbaka. Pappa höll sig lugn. Stinah öll hand och försökte prata med mamma. Alla stiiga servitörer ställde sig på rad utanför mottagningen. JAg trodde de skulle vinka ett värdigt hejdå, jag blev ltie rörd. Men de skulle hjälpa till och bära. Detta gjorde dom genom matsalen, genom köket, via trappor och smala dörrar och sen lfyte de henne över vattnet över till lilla båten. Usch. Pappa o stina åt lunch, de tyckte jag skulle ta båten in till Saint Jean de Luz och roa mig lite.
So I did.

Denna.

Hej frankrike!!! <3 <3 <3

Njut, njut och åter njut.

sådan söt stad med massa fönsterluckor och färger var man än tittade.

Så går det.

Del 3

Fredag
Vi la aldrig till, en heldag på havet. Jag var nervös över sjösjuka. men det hände aldrig igen.
Lite allmänna bilder

Nämnde jag att det var god service och lyx?
;)

Verk av min stewardess. Sött

Jag. när jag satt på facebook och chattade

Jag satt i fören några ggr under vistelsen och njöt av Afternoon Tea som serverades varje dag klockan 16. MUMS. Jag läste ut Män som hatar kvinnor, tjuvlyssnade på damerna och herrarnas konversationer och tittade på fiskebåtar som blev jagade av fiskmåsar. Fniss

en av några solnedgångar

En kväll var jag ute och promenerade på däck efter middagen. Allt man såg till höger här var vatten, långt där borta ligger USA.

ÅH jag kan faktiskt sakna dom. Moïse och Jana. Jag tyckte mycket om dom båda. Och jag tror de gillade mig. Jana var ofta våran servitris på middagarna och Moïse under lunch och frukostar. Sötnötar.

Del 2

Onsdag

Vilken pers tisdag kväll var. Jag hade kunnat flyga hem right there and then. Jag var sååå sjösjuk. Nu hoppas jag att jag har spytt för minst 5 år framöver.
Porto, Portugal på bilden ovan.
Vi gick inte i land.

Vi satt i bibbland istället. Bl.a.

Mammas och pappas svit låg på en annan våning än min, de hade annan stewardess än vad jag hade.Min hette Kalinka men vi gfick inget bra foto på henne. M och Ps hette Rosie och var så himla söt. Hon kallade mig sweetie och ja, man blev så kär.

Här är Anna Stina! Mamma och pappa har känt henne i 20 år, minst. Hon är sjuksköterska och har jobbat på Pride i 3-4 år nu. Det är för att hon pratar så mkt om båten som vi nu ville åka med.

Man satt lite mer i bibbland. Här utanför ser man den stora trappan. På varje våning så fanns det olika saker av relevans kring den trappan. På denna då en shop och ett bibliotek, på våningen under en reception etc...

Kaptenens välkomnande, följt av middag med fin dress code. Pappa i smoking.

Ett glas innan middagen i akterns The Club.
Jag utnyttjade inte gratis drickat tillräckligt! Jag var inte sugen på det, det blev bara ett eller två glas vin på en vecka.

Torsdag

Här åt vi frukost varje morgon.

Och jag åt VARJE dag en english muffin med marmelad. Och ost. Så djävulens gott. Helt nybakad.
Detta med massa fruktskivor. Min hy blev så fiiin under dessa dagar.
'

Me, ready to enter Spain

Jag och mamma tog en promenad.

Väldigt udda fasader.

Det är sånt där man kan se på svenska villor, fast bara på mindre ytor- som en glasveranda. Inte en helfasad, inte flera fasader i rad.

Mamma var nöjd efter några kvarter. Jag promenerade upp för en backe oc kände en distinkt lukt av tång och saltvatten. Jag kom till en enorm sandstrand och en strandpromenad på andra sidan staden. Jättefint.

Del 1

Jag var och såg The Reader idag för andra gången. Den berör.
Jag har till min stora glädje hittat det soundtrack jag letat efter. Det var inte så svårt att hitta det, det gällde bara att komma på snilleblixten och kolla bland alla 77 kommentarer som fanns under trailern till filmen på YouTube.

Jag vill ladda upp bilder från kryssningen här på bloggen istället för bilddagbok och facebook- för här kan man ta så mkt plats man vill. Känns som alla suckar om man laddar upp 50 bilder på bilddgaboken.

Here it goes, Lissabon/ Seabourn Pride kryssning Del 1
Måndag

"Something to nibble"
På flyget. Usch. Det är obehagligt med flyg numera!

Vi skulle bo en natt i Lissabon. På Sheraton Hotell. Jag kan nog med säkrhet säga att deras Sheraton är 5 ggr lyxigare och mer fancy samt nyrenoverat än Stockholms.

Korridoren. 18e våningen.

Jag ger er Lissabon!

Det var DET coolaste rum jag bott i.
Ni kanske tycker att glasväggarna in till badrummet är rätt opraktiskt. Men som tur var fann det elektriska persienner (som var svårstyrda) Det var rätt hett ändå, man hade kunna ligga i badkaret och titta ut i rummet, på TV eller på utsikten/himlen

NO min hand är inte liten, det är duschen som är enorm

Här stod jag i badkaret.

Tisdag
Hotellets frukostbuffé var... Herregud vad den var något! Rysk kaviar, champagne, alla typer av frukter, flingor, färsckt bröd, omeletter, bakelser.... MUMS. Den var som 5 Grand Hotel frukostar.

Ja, vi åkte taxi till hamnen. Där fick man gå igenom ett stort hus, med tull, med väskröntgen och så kom en liten tjej med båtuniform och frågade om hn fick ta våra väskor. S-E-R-V-I-C-E.
Han stod vid landgången. Landgången var för övrigt täckt med en röd matta.

Vi fick en drink så fort vi gått på, vi satte oss ner och pustade ut, sen kom en personal till varje passagerare och visade en till ens rum. Det här var mitt. Så småningom skulle jag dela det med bror.

skynda in i badrummet o ta en egobild med solhatten i högsta hugg.

Det regnade, men jag tog en bild av ytterdäck iaf.

På min upptäcksfärd hittade jag biblioteket. Här fanns både böcker, CDs och film att låna gratis. Om man lånat en film och tyckte den var så bra att man ville ta med den hem fick man betala $55!!!!! Ja, ELLER så har man tålamod nog o vänta till man kommer i land och köper den där?

Vissa dagar jobbar tårkanalen

God kväll
Jag har städat ikväll.
Och just nu är jag bara hungrig och lite ledsen. det känns rätt skönt att va ledsen idag istället för någon annan dag. Många tjejer vet nog vad jag pratar om, det är en sådan kväll då tårarna så lätt börjar spruta. Faktiskt. Men det går över med sömn.

Jag längtar så sjukt mkt till Arvikafestivalen. Till att få sitta i gräset på dagarna, till att få äta festivalmat, få lyssna på bra musik på festival- samt campingområdet, få dricka gott, få träffa alla möjliga människor, få känna sommardofter, få se lilla Arvika, få dansa, få välja sköna festivalkläder, få bila upp och ner.... Jag har besökt den festivalen i 6 år efter denna. Känns gött och vara en festival trogen.

Juni kommer bli en rolig månad. Niki kommr hem från hennes 6-7 månadersvisit i Manchester.  Jag ska dansa. Det ska va midsommar. Jag ska måla en lägenhet. Så om juni går fort så kommer början av juli snart! (Arvikafestivalen börjar 2 juli)

What comes first, the chicken or the sex?

/Citat från Sex and the City

Jag ser på det nu, Sex and the city.
Och det är ett intressant ämne de tar upp... Ena bruden har ett förhållande där de inte ännu haft sex för det ska vara fint första gången. Den andra bruttan har massa bra sex med någon där hon hoppas på att det ska bli ett förhållande.
Hur funkar det, vad funkar.... Vilket typ av förhållande har störst odds att hålla? Det som börjat med sex eller det förhållande där man väntar med sex?
Ja vi alla skulle väl svara det sistnämnda. Men... Det måste ju inte vara det rätta svaret.
Vem vet? I don't.
Bara intressant att ta sig en funderare.

Jag har gått från butik till butik med Malin idag. Vi utsatte oss själva för smärta i själen. I våra modesjälar. Det finns så sjukt mycket snygga klääääder där ute! Vi gick från PUB till NK till Solo till Urban Outfitters till FilippaK..........Tortyr. Men för att pigga upp oss själva åt vi två kulor glass och gick till Agent Provocateur. En härlig dag. Spank you very much.

Det är mors dag på söndag. Jag har beställt en spikmatta till mamma. Mamma är en bra mamma. Hon lyckas alltid fixa de problem som uppstår. Om det är problem med utbildning eller om det är brist på bostad... Så fixar hon 'et!¨

ÅH jag ska någon gång orka ladda upp alla bilder från kryssningen! Jag har iaf komprimerat dom.

en kortare novell....

Jag som aldrig somnar på Stockholms innerstadsbussar satt och nickade till säkert 5-6 gånger på väg hem idag. Jag har varit ute och gått i flera timmar. Jag är väldigt matt men vägrar somna innan kl 22.

Bror fyller 30 idag. Grattis till honom.

Veckan som gått....
Jag har sökt två jobb. Vilket inte är mkt på fem dagar. Jag har varit så absurt lat, less och slö.
Jag har sökt ETT som jag verkligen vill ha. Som lokalassistent på Kulturhuset.
Jag har dock redan fått ett jobb för sommaren. det är egentligen inget "dock" ´med det förutom att kulturhustjänsten lockar ju extremt mkt mer eftersom den sträcker sig under flera månader OCH den är kulturrelaterad. Jobbet jag fått är bara under fem veckor, som tidningsbud (startar runt 3tiden på mornarna) från mitten av juli till mitten av augusti. Jag lär inte hinna/ha råd att fjällvandra i sommar. Det gör mig väldigt ledsen.
Men det är väl lika bra att jag inte får 6månadersvikariatet, för från och med mitten av augusti ser det ut som, efter mkt om och men, jag kommer börja på Åsö Vuxengymnasium. Där ska jag ta ett naturbasår. Känns pepp faktiskt.
Men i början av veckan var jag så sjukt sugen på att knöggla ihop ett papper, slå sönder en glasruta eller riva ner saker från bokhyllorna. Det verkade nämligen som om att Solna stad inte skulle godkänna mitt önskemål om att få läsa i Sthlm. GRRRR. Detta för att dom kan erbjuda samma kurser- inte naturbasår- men det går att lappa ihop ett intensivt schema med kemi, biologi och fysik... Jag skulle tycka det vore hemskt jobbigt att behöva gå i Solna. Av många anledningar. Min mor är bra på att fixa saker. Hon sa "lämna det till mig". Jag lämnade det till henne och nu är det så gott som löst.

Jag har fikat och jag har lyssnat och jag har tittat.... Tittat har jag gjort på Män som hatar Kvinnor samt Lejonkungen. Den sistnämna var bäst. Lejonkungen är fantastisk, kommer alltid vara.
Jag har också glatt mig åt att jag gick av båten en vecka före kryssningens slut. Tydligen var det storm med 4 meter höga vågor sista dygnet. Jag skulle mått så dåååligt. Mamma, pappa o bror kom hem helskinnade i tisdags kväll.

Slutet på veckans vardagar blev riktigt trevlig med besök på Skansen Akvariet. Förutom att jag fick se sengångare, krokodiler och clownfiskar så fastnade jag vid surrikaterna. ett av mina topp 3 av favoritdjur.
Därefter åt vi lunch på Blå Porten. Härligt.

När jag kom hem  i fredags låg också ett pkt från Discshop. JIPPIIII. A complete history of my sexual failures på DVD. Jag säger det igen, se den! Jag ska försöka se den så snart jag kan.
Det är den här snubben, som jag träffade under filmfestivalen, som står bakom filmen. Remember?

Veckan som kommer....
Ska se I väntan på Godot med Persbrandt.
Ska skriva kontrakt för sommarjobbet.
Ska ev åka till Karlstad till helgen.
Ska till Siesta!festivalen.... Nooooo. I wish.
Hoppas på att drömma mindre konstiga drömmar....
Kanske blir pepp och rik så man kan besöka Babasonic på onsdag.

Dansföreställning

Så här i efterhand känns det som att jag har haft absurt roligt i helgen. Fredag- rep från 13 till 18. Lör samt söndag var jag på teatern mellan 13 och 20. Min dansskola har varje år föreställning p åVasateatern. Detta år med Romeo och Julia som handling. Det var första gången jag var med på föreställningen.
Det som känns bäst var hur jag satte danserna, i stort sett, felfritt och därav kände mig odödlig. Samt att Nico och Maija (lärare) sa att dom aldrig haft så kul på teaterdagarna- de sa att vi ägde. Vilket vi gjorde.
Jag blir glad när jag tänker på jublet, applåderna från publiken samt peppen från skolans alla elever. När någon annan grupp stod på scenen sprang man runt i "byxorna" och dansade, klappade och shake'ade. ÅHH! Jag har verkligen hittat rätt träningsform! Jag har sagt att jag inte ska fortsätta nästa termin men sen igår har jag börjat tvivla.... Vi får se. Nu längtar jag efter att se DVDn som kommer i juli.

Otippat nog lyssnar jag om och om igen på Ne-Yo, Beyonce samt Timbaland.... Återupplever allt.

Bilder snodda från Lydia:

Timbaland- KillYourself

Prodigy- Firestarter

An I'm off

Bought marmelade? How weak.

Bye Seabourn Pride!

I'll follow the sun

Jag satt häromkvällen i eftermiddagssol, helt ensam, på ytterdäck och lyssnade på Beatles- I'll follow the sun. Ni vet inte hur passande den låten är när man är på havet och i lite exotiska miljöer. Inte tropisk-exotisk, utan fina-fönsterluckor-stad-exotiskt.
Här har ni den.

Jag längtar till jag får gå på bio och se The Reader igen och framförallt nu när jag snart snart är klar med Män som hatar kvinnor ska jag se filmen på bio så snart jag kan.

Imorn ommer båten till La Rochelle. Därifrån ska jag ta tåg hem. Mer än ett dygn senare är jag i sthlm.
Det är NU det har börjat komma till mig att jag ska kunna våra danser perfekt och vi har föreställning väligt snart. Ser fram emot nervösa genrep, perfektion och finputs.

Rock the boat!

Hallå där, plocka blåbär.

Igår blev jag minsann solbränd. Bilder på det kommer. Men idag är jag rätt rosa rent generellt.... Jag passar på att lägga upp en egobild.

Idag har vi anlänt till Bordeaux. Det går inte att ha annat än höga förväntningar när alla talar så gott om den staden. Jag har promenerat runt i någon timme. Vi är den enda båten här och alla stirrar så enormt på oss. Tar kort på båten och på alla som kliver på och av båten. Fniss.

Ikväll är det Rock the Boat. Ytterdäck blir stor BBQ buffé typ och alla väntas väl delta. Anna Stina ("nursey") har berättat att de dukar bort allt o alla bord försvinner på tre minuter för sen blir det dansgolv. Tanterna dom dansar och gubbarna dom diggar. Jag ska nog vara beredd med kameran. Looking fooorward to it.

För övrigt är min bror på väg från Bordeaux flygplats i denna sekund. Han kliver på båten snart. Wihoo.

Mest av tiden är jag faktiskt rätt rädd alla med äsan i vädret här, men då de hälsar och konverserar med mig blir jag så glad och kommer ihåg att de är väldigt snälla och artiga. De tycker säkert det är kul att ha någon som sänker medelåldern med 20 år ombord. De är faktiskt väldigt trevliga. Fick t.ex. komplimang för min klänning idag.

Jag satt och åt vaniljglass med mamma för en stund sedan. Då som några ggr tidigare var det komiskt att se dessa rich bitches promenera runt däcket, varv efter varv, med stora armsvingningar och långa powerwalksteg. Det är liksom en slinga som är lagd för att gå runt.
Först på dagsschemat varje dag står Walk Your Way To Dover. Och inom parentes 16 laps= 1 mile.
LOL. Ok, att de ger sig ut på morgonkvisten med de går runt där, när vi andra sitter och äter lunch eller tar ett glas vin.
Igår kväll, runt 22tiden, stod jag och kollade ut över ett bäcksvart Atlanten då Mac kom ut med en stor fet cigarr. Han och jag har pratat lite förr. Han berättade att han brukar promenera något varv eller två, men att han föredrar en riktig promenad mer än ett s.k hamsterhjul. Han sa ocså att alla brukar skratta åt honom när han går med cigarren i munnen.
And so did I när han en kvart senare började promenera raskt med cigarren i munnen och rök som puffade ut ur munnen med jämna mellanrum.

Snart kommer jag hem!
Jag tänker på er. Ni vet vilka ni är- tror jag.